søndag 30. november 2014

Fagbokoppdatering

Nok en tilbakegang på lesefronten nå i november, men det er helt i orden. Den intense leseperioden er nemlig erstatta av en intens skriveperiode. Og det går så hardt for seg at jeg har skrevet de hvite bokstavene helt av elleve svarte taster, mens resten av bokstavene er mer eller mindre slitt. For å unngå ekstremt besvær når den handlingsbårne kunnskapen plutselig slutter å fungere, eller når noen andre skal låne tastaturet, har jeg naturligvis merka tastene på nytt med hvit dymotape med svarte bokstaver. Men naturligvis er blekket der også blitt slitt av. Da fant jeg fram sprittusjen, og tenkte at det nok ville gjøre susen ut året. Men etter ei uke var det ikke mer tusj på de hvite firkantene, og jeg sitter igjen med et tastatur som minner mer om et sjakkbrett enn om et skriveredskap. Masterstudenter skal med andre ord gjennom mang slags utfordringer før oppgava endelig er klar!

Så til fagbøkene. Nå beveger dette seg mer og mer uti fiksjonen måned for måned, slik det skal etter min plan. Men det gir meg jo egentlig ikke rett til å krølle med de opprinnelige sjangerbetegnelsene. Årsaken er rett og slett at jeg samler alt som er en smule relevant for masteroppgava mi i samme sekk, og kaller det for faglitteratur, uansett hva det egentlig er. De såkalte "lygesogene", for eksempel, er mer fantastiske enn ei Harry Potter-bok. Men kan jeg bruke dem, blir det fag i denne sammenhengen. Alt som er relatert til vikingtid, norrøn tid, middelalder, sagaer, sjangerhistorie, litteraturkritikk, sagadebatt, islandsk og norsk historie, kulturanalyse, hermeneutikk og lignende, bor nå i samme sekk. Og der blir de forhåpentligvis boende fram til april i 2015, for da planlegger jeg å sende dem alle ut og vekk for godt. Om det blir en realitet, er en annen sak.

I november har jeg vært gjennom følgende:

- Norrøne fornaldersoger. Band 4. oversatt av Kåre Flokenes
- Soga om røykdølane oversatt av Leiv Dyrhaug
- Rolf Krakes saga oversatt av Claus Lund
- Narratologi av Petter Aaslestad

Som dere ser, er det virkelig ikke alt for mye jeg har pløyd igjennom. Men så skal det sies at alle sagaer skal finleses, noe som tar tid. Jeg har også kommet nesten halvveis i oppgava, jeg har vært inne til flere veiledninger, korrigert tekst, presentert kapitler på skriveseminar og skrevet om avsnitt og hele kapitler. Det er mye klipping og liming, men det er utrolig moro når formen faller på plass og alt ser bra ut!

Og i desember skal jeg helst følge opp med dette:
- Tekst og tolking av Eiliv Vinje
- Soga um jomsvikingane
- Soga om Gunnlaug Ormstunge
- Sagadebatt av Else Mundal (red.)
- Eddas and Sagas av Jónas Kristjánsson
- Valkyrjesong av Solveig Aareskjold
- Soga um Finnboge den ramme
- Hörd Grimkjeldsöns saga

I tillegg var jeg på biblioteket i uka som var, og henta to bæreposer med bestilte bøker. I dem var det blant anna mer sagalitteratur, flere fagbøker, litteraturhistorie, kildekritiske studier, masteroppgaver og hovedoppgaver, artikler og essays. Der får jeg definitivt noe å sette meg inn i rundt juletider...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar