torsdag 2. oktober 2014

Høstlesing, del II

Det går mye i faglitteratur her om dagen. Det spenner fra svært forskjellige litteraturhistorier, litteraturteorier, historiebøker og faktabøker, til idéhistoriske verk, diskusjoner, artikler og essays rundt sagaer, historie og litteratur, og ikke minst bruken av sagaene og ulike lesninger av sagaene. Det er mye å holde styr på og svært mye å tenke på, i alle fall nå som jeg er i startgropa for egne formuleringer på alvor. Med andre ord: det er og blir liten tid til alle kosebøkene, til lystlesinga. Og sånn kommer det vel til å være ei stund. Men det hindrer likevel ikke meg i å oppsummere lesinga for september og lage en leseplan for oktober.

Ragnhild Jølsen
Framskritt her, for boka er faktisk henta fram fra hylla og jeg har sett på omslaget tre ganger. Jeg har virkelig lyst til å lese novellene og historiene hennes, og håper å kunne prioritere det snart. Men masteroppgava må komme først, så det kan ta tid.

Sturlason & Henriksen
Jeg koser meg fortsatt med disse to, og med mye annet sagastoff, og regner fortsatt med å holde på utover høsten og vinteren. I sagaene er det så mye spennende, det er minneverdige personer, mye god humor, presise skildringer, kvikke formuleringer, interessante politiske observasjoner, følsomme kvad og mange flotte detaljer. Akkurat nå er jeg mest opptatt av skaldekvad på norrønt, som er uhyre rytmiske og velklingende. De er helt gjennomførte med stavrim, allitterasjon og assonans! De norske gjendiktningene er ofte også svært gode, men noe tapes i oversettelsen. Det er fantastisk å kunne lese begge deler.

Sigrid Undset
Det var tidvis veldig vanskelig, av emosjonelle årsaker, men til slutt kom jeg i mål med den flotteste romantrilogien jeg har lest så langt i livet. Kristin Lavransdatter har alt, og Sigrid Undset er og blir en eminent forfatter. Jeg gleder meg til neste gang jeg skal lese noe av henne, og ser også fram til å lese om Kristin og Erlend igjen på et seinere tidspunkt. For bøkene om Kristin Lavransdatter kan leses igjen og igjen, og fortsatt vil de tale til leseren med myndighet, klokskap og varme. Lesekryss får jeg også, men det betyr ingenting denne gangen.

Enda en navnløs en
I midten av måneden er det tid for niende runde i biografisirkelen til Ingalill, og temaet denne gangen er "alternativere" - biografier om de som lever litt alternativt, utafor malen. Som alltid søker jeg bakover i tida, og tenker å ta for meg et legendarium, en biskopsaga eller lignende, som er de første berettelsene som fins om disse alternativerne. Per nå står det mellom Tundals visjon, Sankt Brendans havseilas eller Biskop Arnes saga. Jeg tror alle tre kan by på opplevelser som dunker Snåsamannens lunkne lanker ned i støvlene. Men også andre kan komme til i kampen her. I mine øyne er nemlig all middelaldersk livsførsel litt alternativ for oss i dag.

E. M. Forster
Jeg vraka egenhendig forrige måneds 1001-bok, fordi jeg ikke hadde lyst til å lese om ekle og destruktive perversiteter, sadistiske overgrep, sjukdom og anna møl. Da er det mye koseligere å ta en tur til Firenze! Jeg er snart i mål med boka, som er akkurat så harmløs som forventa.

Siri Hustvedt
Jeg har enda ikke lest Hustvedt, men er klar for å gyve løs på Når du ser meg sammen med Silje i løpet av høsten. Og fordi Silje har skrevet så mye flott om dama, gleder jeg meg!

Gilgamesh
I sjette runde av Bjørgs leseutfordring, som gikk av stabelen første uka i september, var det bøker fra Asia som var temaet. Jeg valgte gammelt, godt og ganske imponerende med verdens eldste epos, Gilgamesh, og mer om det kan du lese her. Lesekryss!

Cora Sandel
Hvis vi får tid, skal vi vende tilbake til trilogien om Alberte, Birthe og jeg. Men høsten er hektisk og timeplanen er nokså full for oss begge, så vi får se når det blir. De to gjenstående bøkene er uansett lånt på biblioteket og ligger klare i bunken.

Jung Chang
Denne månedens 1001-bok hos Line er, såvidt jeg veit, en ganske omfattende sak fra Kina. Og jeg tror ikke jeg har tid til å kaste meg inn i slikt som er stort og omfattende akkurat nå, med masteroppgava som førsteprioritet og lystlesing som nedprioritert, sporadisk kveldskos. Derfor er det en sjanse for at jeg enten hopper helt av månedens utfordring, eller at jeg finner meg ei kortere 1001-bok fra ulesthylla.

Til Bjørgs bokhyllelesing, som i oktober faller mellom den 13. og den 19., har jeg enda ikke valgt bok. Vi skal lese ei bok fra 2000-tallet den uka, så det å finne ei bok er ikke et problem. Problemet er å velge. Fordi jeg er så pressa på tid denne måneden, må jeg satse på det som er kort. Det betyr at det jeg egentlig hadde tenkt til å lese, Per Olov Enquist eller Ian McEwan, må vente. Hvem og hva det blir, må jeg nesten komme tilbake til på et seinere tidspunkt.

Og hvis jeg kommer igjennom alt dette, så regner jeg ikke med store framgangen på masteroppgavefronten. Derfor satser jeg hardt på at det blir noen planer som ikke innfris denne måneden også. Men det skader da ikke å forsøke? Ønsker dere alle en fin høstmåned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar