tirsdag 26. april 2011

Kom mai, du skjønne milde

Tenk at april nesten er over! Jeg sitter her med litt preeksamensnerver, rett og slett fordi tida går så utrolig fort og jeg skal ha levert to avsluttende eksamener innen mai er over. Det er jo ikke lenge til... Bokstablene på arbeidsrommet har langsomt blitt mindre den siste tida, jeg har stått på og lest både stort og smått, pensum og ikke-pensum, men på grunn av mine jevnlige turer på biblioteket har de brått vokst igjen. Jeg gleder meg til den dagen bibliotek og venner skal få alt i retur og jeg kan gå tilbake til å sitte ute i sola med sjølvalgte romaner!

Før den tid skal jeg, kombinert med eksamensarbeidet, være med på å lese både Don Quijote (sammen med folk fra Bokelskere) og Elskeren (sammen med andre bloggere). Sistenevnte tror jeg skal gå helt greit, den er jo ikke så lang, men om jeg kjenner Marguerite Duras rett så er den sikkert krevende nok på andre måter. Jeg veit hva den handler om og har lest utdrag tidligere, samt stykket Eden Cinema, som tar opp mye av det samme. Det blir spennende å se hvor stor forskjell det er på prosa og dramatikk hos henne.

Don Quijote blir det verre med. For det var denne størrelsen, da! Jeg har hatt boka liggende lenge og har hatt lyst til å lese den i mange år, faktisk så langt tilbake som til år 2002, tror jeg, da Aschehoug utga Don Quijote i serien "De store romaner" med et omslag jeg likte kjempegodt. Jeg fikk aldri rota meg til å kjøpe nettopp den utgaven, og nå er de jo bortimot umulige å få tak i, alle som en (i hylla mi har jeg bare Eugénie Grandet av Honoré de Balzac og Overtalelse av Jane Austen). Det er forresten noe alle forlag kan tenke litt igjennom; hvorfor starte opp den ene serien etter den andre bare for å avslutte dem like etterpå?

Men inntil videre er det eksamen som gjelder. Mens andre stresser med dugnad og opprydning i hus og hage, sykkelreparasjoner, beplantning av krukker og bed, 17. maiforberedelser, bilvask og polering, russetid, bløtkakekrem som blir til smør, avspaseringsdager, høysnue, allergimedisiner, ferieavvikling og ymse avslutninger, skal jeg sitte inne med oppgave etter oppgave til jeg endelig blir fornøyd, leverer og tar sommerferie med god samvittighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar